Augusztus 6-10-én kerül sor
Pécsen, a Kerényi 25 - Szakkollégiumi
találkozóra, avagy a 2018-as Társadalomelméleti
nyári egyetemre. Ezen a találkozón három kolozsvári műhely vesz részt, három
budapesti, egy budapest-pécsi, és természetesen a pécsi házigazda. 3-3-1-1.
Ami nekem ebből érdekesnek
tűnik, hogy lehet van itt valami, amire érdemes felfigyelni: hogy ismét van „kolozsvári
iskola”, „műhely”, „szellemi mozgalom”, izé-bizé, nevezzük ahogy jól esik.
Persze ilyenkor azok az alapvető kérdések, hogy vajon tényleg létezik, és vajon
lehet sajátosan kolozsvárinak nézni?
Félreértés ne essék: nem
vagyok filozófiatörténész, aki most dokumentálhatná egy kolozsvári műhely létét,
vagy nem létét. Csak bekommentáltam ezzel kapcsolatban a Facebookon, ami
elindított bennem egy törengést, hogy akkor mi is van, hogy is állunk? Mert
hiszen – valamiféleképpen – én is ennek a műhelynek a tagja vagyok (ha létezik; tegyük fel, hogy igen, na).
S ennek a töprengésnek az
eredménye egy – biztosan vitatható, de talán meggondolandó – történelmi narratíva
lett, a Kolozsvári (vagy Erdélyi) és a Budapesti (vagy Magyarországi)
bölcseleti iskolákról. Persze, ez az egész rettenetesen személyes sztori; szinte
azt írtam, hogy szubjektív vélemény, de az marhaság lenne.
Egyik kedves mániám, hogy a
magyar nyelvű filozófia erdélyben született: Apáczai Csere Jánossal. Na jó, ezt
is tisztázzuk: amikor bölcseletet írok, akkor az a filozófia, a bölcsészet
(azaz: filológia), és néhány humán, szellem és társadalomtudomány. Amikor
filozófiát, akkor néha filozófiát, néha meg bölcseletet. A filozófiát szeretem.
A bölcselet, bölcsészet szavakat nem.)
Szóval a magyar filozófia csendesen
megszületik Erdélyben, Kolozsváron. A kedves mániám, hogy mikor a bölcselet
központja végül megszerveződik Budapesten (Akadémia, Egyetem, stb.), akkor is
ez a keletkezési gócpont, Kolozsvár, megmarad valahogy szeparáltan, külön, s
folyton vitatkozik-beszélget Budapesttel. Természetesen erre nagyon rájátszanak
a két város történelmi útjai, naná, de akkor is szimpatikus nekem ez a
gondolat.
1. A magyar filozófia csírája: Erdély
Apáczai 1653-tól kezdi el
kifejteni erdélyi tevékenységét, szervezi az oktatást (mert a magyaroknál felettébb barbár
állapotok voltak), ami főként protestáns kollégiumi rendszert jelent.
Összeállítja magyarul az Enciklopédiát, ami összegzi az akkori tudományt – már amit
össze tudott szedni nyugatról.
De ami most számomra fontos,
hogy elhoz és megteremt egy sajátos karteziánus-protestáns filozófiát, amely a
protestáns kollégiumokban majd továbbhagyományozódik, bár igaz a 17. században
csak elvétve magyarul. S az is lényeges, hogy ez a filozófia-beütés kritikus: a skolasztikával, a katolikus egyházzal, a feudális társadalmi stukturákkal, a politikai nagyzással szemben.
2. Protestáns Erdély és katolikus Magyarország: skolasztika
Ám a 18. század közepétől
errefele kezdenek felbátorodni a bölcsészeink, s egyre inkább jelennek meg philosophiai művek magyarul is, hiszen
ezekben a műhelyekben is belendül a nyelvújítás (inkább teremtés). Ebbe a
nemzedékbe tartoznak olyan figurák, mint Köteles Sámuel, Sipos Pál, Kazinczy
Ferenc. A korábbi descartesi és németalföldről hozott teológiai alapokra szépen
ráépítik Kant, Fichte filozófiáit. Ez akkor nagyon szembenáll a magyarországi
bölcselettel: hiszen az sokkal erőteljesebben katolikus, így persze latin, skolasztikus-tomista.
3. Kant vita, megszületik a professzionális filozófia
Ez a szembenállás Budapest és
Erdély között jó sokáig elhúzódik, nyomai alighanem mai napig is elérnek. A 19.
században ez a vita kissé persze árnyalódik: ekkor a budapesti akadémikus
hegeli alapvetésű filozófiával néz farkasszemet a neokantiánus-protestáns
kolozsvár, ami igyekszik lmaradozott intézményeit összeszedni. A kérdés sarkítva az, hogy a hegeli rendszerfilozófia vagy a kanti etika - axiológia legyen a magyar nemzeti filozófia kiindulópontja. Nagy szellemi háború ez: sok felekezet áll szemben, sok kant értelmezés, sok intézményes izé-bizé. Ami roppant lényeges: a filozófia ekkor kimászik az iskolából, és bekerül a művelt közbeszédbe: s mivel vitahelyzetben történik, eleve kritikus, vitatkozós bölcselet ez.
4. A magyar rendszerfilozófia és az egzisztencializmus felbukkanása
A 20 század legeslegelején
még ez a helyzet. Pauler Ákos, Alexander Bernát, Bánóczi József, Brandenstein Béla,
Halasy-Nagy József, s egyéb válogatott úriemberek alkotják a Budapesti
térfelet. Kolozsváron pedig Böhm Károly,
aki elindította a Magyar Philosophiai
Szemlét, ami most is működik, s ma is meghatározó. Ebben a beszélgetésben
úgy tűnik, hogy Böhm egyedül állt szemben Budapesttel: de ez nem éppen így van.
Akkor ugyanis nem volt olyan éles a szembenállás, hiszen ez még nagyjából az
Osztrák-Magyar Monarchia kora. De aztán jön az első világháború, s kicsit
átrendezi a helyzetet. De leginkább vissza.
De Böhm azért sem volt
egyedül, mert „iskolát teremtett”: ismét neokantianizmus, ismét protestáns
teológiai beütéssel, ahova majd betör az egzisztencializmus is. Ilyen Málnási
Bartók György, Tavaszy Sándor, Varga Miklós, Makkai Sándor, Varga Béla, Tankó
Béla.
5. Marxizmus: Lukács és Bretter, 68'
Aztán amikor a kommunizmusnak
nevezett izé eluralkodik Románián és Magyarországon is – bár nem egyformán –
akkor szinte versenyezni kezd a két városka. Magyarországon egy ideig még ott
van az esszéista-tradicionalista sokféleminden Hamvas Béla, de aztán az
egyetlen igaz filozófia a marxizmus lesz. Ez Lukács György és iskolája, a neves
Budapesti Iskola, Fehér Ferenc, Heller Ágnes, Márkus György, Vajda Misu,
Radnóti Sándor, de innen már ismerősök a nevek, filozófiatörténet ismeret
nélkül is, csak egy csepp műveltség kell.
De Kolozsvár ezzel az
iskolával párhuzamosan kialakítja a maga saját bölcseleti szellemiségét. Mert
itt van a pécsi születésű Bretter György, aki majd Budapesten hal meg. Lám
milyen szépen összetartozik ebben Pécs-Kolozsvár-Budapest. Hehe.
Ma egyszerre beszélnek arról,
hogy volt Bretter György iskola, és arról, hogy nem volt, hanem inkább egy
körülötte kialakult szellemi pezsgés volt az. Olyan emberekkel, mint Molnár
Gusztáv, Horváth Andor, Ágoston Hugó, Egyed Péter, Kapusy Antal, Balázs Sándor,
Ágoston Vilmos, Huszár Vilmost, Tamás Gáspár Miklós, Szilágyi N. Sándor…
Viszont én valahogy úgy
látom, hogy ez az erdélyi-kolozsvári banda, bizonyos szempontból az erdélyi
68', bár kapcsolatban álltak és állnak a Lukács tanítványokkal, valahogy
mégis mások. Mert Budapest ebben is erőteljesebben intézményesült, s ezért talán
merevebb volt: bár az igaz, hogy e miatt analitikusabb-elemzőbb, „tudományosabb”.
Erdély meg esszéisztikusabb, lazább, szerteágazóbb. Csak meg kell nézni, hogy
akkor ezek itt Kolozsváron miket olvastak a 60-as évek végefele: Lacan,
Althusser, Foucault, Lévi-Strauss, stb. Ezek a szerzők a magyar filozófiába csak a 90-es években válnak ismertté, dívatossá.
6. Kortárs társadalomkritika, új nemzedék
Na, de elérkeztem a történeti
narratívám végére.
Mi ebből a következtetésem?
Hm. Hát talán az, hogy ez a beszélgetés Budapest-Kolozsvár között ma is, újra
elindult.
Viszont azt fontos kiemelni,
hogy ez az újraindulás egy elég durva nemzedékváltással kezdődött, ami éppen
most zajlik. S ennek a fiatal „kolozsvári műhelynek” (s talán a
Magyarországiaknak is) van egy vakfoltja: nincs tisztában azzal, hogy egy régi
hagyományt folytat. Vagy lehet igen, csak nem akar vele szembenézni, nem akarja
vállalni. De lehet ez sem igaz, mert lám ezzel a szöveggel mégiscsak ennek a
tudatosulása, s talán tudatosítása történt.
De az is lehet, hogy nem is
jött létre semmiféle „kolozsvári műhely”, közös gondolkodás, ilyesmi, csak két
tanszék (a bölcsészet és a filozófia) új nemzedéke összebarátkozott, és közösen tematizálják a posztfasizmust, a biopolitikát, a femminizmust, a pedagógiát, a szociális problémákat, stb, stb...
Azt hiszem érdemes lenne
kicsit megpiszkálni, hogy 1968-ban, Kolozsváron mit jelentett a bölcselet, mit jelentett
a reformmarxizmus, ideológiakritika, hogyan artikulálódott a társadalomelmélet, stb. Mert mi
van, ha mindez csak egy cseles ismétlés? Akkor legalább legyen tudatos.
x