2015. október 11., vasárnap

róka a sötétben



Az eső szemerkél, a rókák ilyenkor vadásznak. A kutyák behúzódnak szárazabb helyekre, s alusznak. Ilyenkor, ha elalszok, akkor arra ébredek, hogy egy-két tyúkkal kevesebb van. Pár vérfolt, tollak szerteszét. Reggel ez lesz a falu témája, ismét: kitől mit vitt el a dög.
És tényleg szemtelenek, pofátlanok cinikusak lettek: az oszlopokon már plakátok áznak, két verekedő róka feszül egymásnak rajta, mellette nagybetűs szöveg, valami ilyesmi: „Oltsd be magad, gyerekeid, kutyád, macskád veszettség ellen – a rókaharapás veszettséget okozhat”. Pedig életemben nem találkoztam még olyannal, akit megharapott volna egy róka. De ez már ilyen, ideológiai harc, plakátháború, s talán üzleti kampány valamelyik gyógyszerészeti cégnek.
Ezek az esős világtalan éjszakák kedveznek a rókáknak. Jó dolog a homály, a sötétség. Sloterdijk azt írja: „A cinizmus, szexizmus, "tárgyilagosság" és pszichologizmus egyvelege szabja meg a hangulatot a Nyugat felépítményében - a félhomály hangulatát, mely kedvez a csodabogaraknak és a filozófiának”. Nyugaton meg lemegy a nap, ez jellemző rá, és jön a sötét homály. Kedvezve a „csodabogaraknak”, s naná a „filozófiának”.
A rókák ilyen „csodabogarak”. Az biztos, hogy nem háziállat. De azt is tapasztalhatjuk, hogy mégsem a vadonban esznek, hanem házi koszton élnek. A róka szabad állat: nó, nem az állatok királya, nem oroszlán, nem medve. Tulajdonképpen nem is jelent fenyegetés: rókatámadás? Még a gyerekek sem vennék komolyan. Ennek ellenére stresszelik az egész lakosságot, miattuk nem lehet aludni, nem lehet elmenni éjszakai esküvőre, bálba, oda a nyugalom. S ha az udvaron elkapod, s agyonvered, az már börtön: védi őket az állam, valami összeesküvés is állhat a háttérben. A rókát nem sajátíthatod ki, pedig az agyonverés a szó szigorú értelmében birtoklás. Őket nem lehet. Ők szabad állatok. „A szabad ember nem parancsol, s nem szolgál senkinek.” Asszem valamelyik sztoikus mondta, de Hegel is rábólintana az úr-szolga viszony elemzésében. „Csodabogarak.” S kedvez nekik a homály, a sötét éjszaka.
Márpedig itt mindig éjszaka van, Sipos Pál megmondta: a felvilágosodás fénye nem hatolt be „az erdélyi téli éjszakába”. Talán szerencsénk, hogy nem világosodtuk fel. Mert abban a vakító nagy fényben mi lenne a rókákkal, a csodabogarakkal és a filozófiával? He? Erre Sipos nem gondolt, sőt meghalt, már nagyon rég. Ha mindenki tudja az „igazat”, birtokolják, hirdetik - akkor mi lenne itt? Kész diliház így is. De aggodalomra semmi ok. A felvilágosodás, ez a „kilábalás a saját magunk okozta kiskorúságból” csak egy másik gyerekességbe torkollott. A racinalizmusba’. Elhittünk, hogy mindjárt, mindjárt itt van a lehetőség, hogy a tudományaink kikupálódnak, építünk gyárakat, repülőket, szuper puskákat, csinálunk nemzetállamokat, helyes kis diktatúrákat, remek háborúkat (hisz az a béke, nem?), mindezt még lejátszódjuk, és hopp megérkeztünk a békességbe, boldogságba, a mesés jövőbe. Csak azért is rágyújtok egy cigire, ünnepelni a gyerekes racionalizmus saját maga okozta tudathasadását. (Jelenleg pszichiátrián van, mert kiderült: megmanipulálta a tudatalatti, meg egyéb homályos sötét cuccok, ott a láthatatlanban.)
Én egészen megkedveltem a rókákat. Elképesztően szépek s közben velejéig gonoszok (ide gecit gondoltam, de azt nem írom le). Ülnek, várják, hogy aludjak el, s közben röhögnek a markukba. Igent mondtak az életre, gyakorolják az örök visszatérést, tudják, hogy a kutya nem tény, csak interpretáció, perspektivikusan vadásznak.
A rókák Nietzsche állatai. Überelik az embert. Meg fogom simogatni a kedvencem, veszettség elleni oltás nélkül. Mert „A V.E.Sz.E.T.T” jó. Nézd meg a Maze Runnert, ha nem hiszed.
Ez nem a róka, csak illusztráció