2016. július 9., szombat

Konyhafilozófia



1. Igazából történeteket szeretnék mesélni.
Sosem volt tévénk. Így a gyermekkorom tekergésről és olvasásról szól. Aztán a bátyám kapott egy számítógépet. Rajta volt a Half-Life. Az egyes. Rohadtul vagány volt, de nem a játék úgy önmagában. Hanem az történt, hogy ő játszott, én a testvéreimmel és anyummal néztük, mint egy filmet. Ez valamikor 2000-ben volt, s innen nézve érthető az, ami csak az utóbbi években jött divatba a youtubon: a gameplay vlogok. Na mindegy. Szóval a tesóm játszott, s én figyeltem. Másnap az iskolában elmeséltem, hogy mit álmodtam. Persze hazudtam, nem az álmom meséltem, hanem a játékot. 2000-ben a faluban még senkinek nem volt számítógépe, s még hírből sem hallottak a Half-Life-ról. De lenyűgözte őket, hogy miket össze nem álmodok. Rengeteg részletet fel is rajzoltam a táblára, mert nem értették. Volt benne minden, amit a játékban láttam: katonák, tudósok, titkos kísérletek, földönkívüliek, teleportáció, szuper fegyverek. Hogy hitelesebb legyen belekevertem egy csomó mást is: teheneket, pulykákat, és nagy búzamezőket, s téli éjszakai falopásokat, meg persze traktorokat amit az ufosok modifikáltak. „Úgy szántottak lézerrel, a traktor nem is érintette a földet.”
Persze, kb egy hét alatt lebuktam, mert nem voltak hülyék. „Mi van, te szériált álmodsz?” Szóval a mesém nem volt eredeti, s onnantól fogva senkit sem érdekelt. Fura volt. Nem bántott, csak nem értettem ezzel mi változik? Ilyen történetet úgysem láttak a tévében! Később én is végigmentem a Half-Lifeon, s megdöbbentően unalmas volt. Hiányoztak belőle a lebegő lézerrel szántó traktorok, klausztrófóbiás volt az egész térszerkezet, s nagyon unalmas a sok akció. Mindegy. De akkor meséltem életemben először, s rohadtul vagány volt. Mágia volt, ahogy egy falusi osztály a szünetben 10 percre elszállnak, mert én mondok valamit. Ez a nyelv.
Blábláblá, és a filozófia közelébe keveredtem. Itt a mágiának magasabb fokozatát tapasztaltam meg. Egyszer beszélgettünk a szépirodalomról általában, s azt hiszem egyik tanárunk mondta, hogy mostanában nem olvas irodalmat, mert ami vagány az irodalomban azok a filozófiai gondolatok. Ezzel nem értek teljesen egyet, s könnyen meglehet, hogy nem is ezt mondta, nem is így. De attól még van benne valami. A filozófia és az irodalom nem ugyanaz. De mindkettő ezt a mágiát használja. És mindkettőnek lényege: a nyelv. Persze máképpen, de ezt most hagyjuk.
Amint egyre jobban rákattantam a filozófiára annál árnyaltabbak lettek a dolgok. Kiderült, hogy a filozófia a beszélgetésben van, vagy ott jelenik meg, ott képződik egy pillanatra. Ennyi a filozófia. Egy pillanatnyi fényvillanás egy beszélgetésben. Az már részletkérdés, hogy egy kétezer éves szövegen keresztül beszélgetek Arisztotelészékkel

2. Igazából beszélgetni szeretnék.
Ma szinte egy percig azon méláztam, hogy én most lojális vagyok a filozófiához, vagy szolidáris vagyok a filozófiával? Beleértve persze az egyetemet is. Mert a kettőt akármennyire is akarom szétválasztani: nem megy. Aztán ez a szétválasztás is fárasztónak tűnt, s inkább lojálisan szolidáris vagyok, és szolidáriasan lojális. Hiszen az intézményhez való ragaszkodásom az egyetlen indok a tényleges intézményellenességre. Elmesélem.
Egyik meghatározó élményem egy rohadt hosszú és jó beszélgetés volt, amire egyikünk sem emlékszik. Általában így van ez a jó beszélgetésekkel – nem emlékszünk rá. Na. Ez úgy jött össze,
hogy 2010-ben, valamikor március vége felé az egyetemünkön megünnepeltük Vajda Mihályt.
Persze, akkor még halvány fogalmam sem volt arról, hogy Vajda Mihály nem pusztán egy név, hanem egy fogalom. De azért elmentünk. S meghallgattunk egy számomra nagyon izgi és érthetetlen előadást Misutól Filozófia és önismeret címmel, ami nagyon tetszett. Annyi maradt meg, de az nagyon, hogy Max Scheler írt valamit arról, hogy a filozófia (metafizika) keleten jó, mert válaszol az emberek (úgy mint én és te) életproblémáira, felénk, nyugaton meg nem, mert minden „tudományos” itt, az emberek (mint a Husserli transzcendentális ego, meg egyéb izék) csak a megismerő ápárátok megtestesítői; közben a filozófia önismeret kellene legyen. Emlékszem Fichtére hivatkozott, meg egy rakás antik csávóra, főleg Platónra.
Aztán volt egy könyvismertető – alig maradt meg belőle valami. A lényeg, hogy Vajdának egyik könyvét lefordította Vasile Prahovean románra, amitől mindenki kicsit büszke volt és elégedett. A magyarországiak is, mi erdélyi magyarok is, meg a románok is. Fura érzés volt, mert nem értettem mire megy ki ez az egész.
Ettünk, a mi évfolyamunk volt ebben a tutti, Gál Laci vezénylésével. Délután Mihály Vajda (ezzel viccelődtünk: itt van a magyar Mihai Viteazu’) tartott még egy előadást, Elpuskázott történelem címmel. Tele volt huszadik századi történelemmel, meg egy rakás utalással a magyarországi aktuálpolitikáról, de az akkori énem politikailag erősen analfabéta volt. Annyi viszont belém vésődött, hogy lám: Németországban a Hitleri diktatura után volt egy katarzis, amitől a németek megújultak, Magyarországon a katarzis elmaradt, ezért rohadt nagy szarban vannak.(lásd a szöveg végén)
Estefele Angi Stéfán (bocs, na: Angi István professzor úr) méltatta Vajda életművét, mert éppen 75 éves volt, aztán Egyed Péterék átadták a Bretter-díjat. Itt két dolgot élveztünk: 1) Vajda feje úgy rezgett-mozgott mint egy puding; 2) a Bretter plakett átadása közben volt egy jelenet amikor a dombormű (vagy érem, vagy mi) éppen Vajda arcát takarta: „olyan mint egy halotti maszk”. Kicsik voltunk, naivak, és semmit sem tisztelők. Kezdődött az ünnepi fogadás, vagy vacsora, előkerültek valami borok, és…
Ekkor már a legnagyobb gondunk az volt, hogy mit iszunk, és kitől csórunk cigit. Mert az évfolyam cigi nélkül maradt. Szigeti mentett meg. Ezzel a gesztusával nagyon nagy dolgot tett, mert szinte hazamentem. De így – hogy lett cigi – maradtam. Végül átmentünk egy kocsmába, mi az évfolyam, és elkezdtünk sörözni és beszélgetni. Mikor onnan kiraktak, akkor elmentünk Pál Tamáshoz, és egész éjjel beszélgettünk.
Multidimenzionális beszélgetés volt. Ez az a meghatározó beszélgetés, ami miatt lojális, vagy szolidáris vagyok a filozófiához, a filozófiával. Az sem mellékes, hogy éppen Vajda kapcsán kezdődött el Pál Tamással egy beszélgetés – ami kis túlzással – a mai napig tart. Meg egyébként: akkor lettünk egy évfolyam. Vagy nem tudom mi történt azon az éjszaka, abban a beszélgetésben, de mindenséges volt. És még egy fontos apróság: Misutól loptam el azt, hogy félre lehet tenni az akadémiai filozófiát, ami unalmas és hülyeség, és lehet személyesen is kezdeni vele valamit. Ami nagyon élvezetes. És nem is teljesen értelmetlen. Ha eddig elolvastad a szövegem: kb. erről van szó. Bláblá.

3. Konyhafilozófia
Este elég későig olvasni szoktam. Mert még mindig nem olvastam eleget. Tamás sokszor későn ért haza, éjszaka, s többnyire nem józanón. Amikor felkapcsolta a konyhában a villanyt, akkor kimentem én is: elszívunk egy cigit. Ezt nevezte Tamás egyszer Konyhafilozófiának. Szinte hajnalig tartottak. Benne volt minden ami Kolozsvár. Heidegger és Nietzsche. Schopenhauer és Cioran, és Blaga. És a hülye bulgás Bretter-kör, Kulcsár Árpi és Horváth Benji, Bálint Tibor és Demény Péter, meg mindenki, akinek a nevét ismerik az Insomniások. Meg benne volt a jobb és baloldal, a holokauszt és a gulág, az egész büdös huszadik századdal. Meg benne voltak a munkásnapok, meg a másnapok. Meg lánykák. Versfelolvasások, és zenék. A konyhában volt minden, csak éppen elő kellett hozni s szóba jött, megelevenedett, valami, ami már filozófia.
Mert sokféle módja van még az értelmes filozófiának, nem csak a „katedrafilozófia” és a „kocsmafilozófia”.
Van konyhafilozófia is, lám. Most is itt ülök ebben a konyhában. Utoljára írok innen. Ezzel egy korszak zárul le. Mostmár valami mást fogok kitalálni, még én sem tudom mit.

4. De szeretnék mesélni. És szeretnék beszélgetni. Mert ez tiszta mágia.
Akkor is, ha már nem emlékszünk rá – mert ez formál minket. Mint a Half-Life. Engem legalábbis.